reorganisatie


Welkom bij

Medicijntje.be

ACV Janssen Pharmaceutica



REORGANISATIE OKTOBER 2024


Waarover gaat deze reorganisatie?

Tijdens de bijzondere ondernemingsraad van vrijdag 27 september heeft de werkgever een toelichting gegeven in het kader van een globale oefening “Business Plan 25”.

”Business Plan 25” heeft als doel om onze onderneming klaar te maken voor de toekomst door in te zetten op optimalisatie, efficiëntie en implementatie van nieuwe technologiën. Het verlies van exclusiviteit van Stelara

welke ook een aanzienlijke impact op de inkomsten zal hebben

werd ook aangehaald als reden voor de aangekondigde wijzigingen.

De Supply Chain werd expliciet genoemd als niet geïmpacteerd door “Business Plan 25”.

Tijdens een extra ondernemingsraad van enige tijd geleden, van 10 september, lichtte de directie ons in

van de intentie tot herorganisatie van de afdeling EH&S met mogelijke impact op twee collega’s.

Op vraag van ACV tijdens de bijzondere ondernemingsraad van 07 oktober 2024

zullen deze twee personen ook vallen onder het aangekondigde collectieve ontslag “Business Plan 25”.


Wie is geimpacteerd?

De uiteindelijke teller van “Business Plan 25” komt hierdoor op 130 (92 kader en 38 bedienden).

Volgens onze directie gaat het om 111 unieke functies (lees geen afdelingsvrijwilligheid) en

19 functies die wel in aanmerking komen voor afdelingsvrijwilligheid.

Welke afdelingen zijn geimpacteerd?

Wat nu?

Momenteel zitten we in een consultatie fase.  


De potentieel geïmpacteerde werknemers werden op de hoogte gebracht van deze intentieverklaring.

Onze rol aan de onderhandelingstafel in de volgende weken is om

 onze directie ervan te overtuigen het aantal van 130 te doen dalen

en meer unieke functies om te zetten

naar functies die in aanmerking komen voor afdelingsvrijwilligheid.

Suggesties en detailvragen mag je altijd naar ons toesturen,

 we zullen die dan stellen aan onze werkgever.


Wat zijn de volgende stappen?

Er zijn nieuwe informatie en consultatie momenten gepland de volgende weken.

Indien het nodig worden er bijkomende ondernemingsraden ingepland.

Bij afsluiting van deze fase volgt er een cooling down periode van 30 dagen.

Tijdens deze periode start de afdelingsvrijwilligheid en hebben de individuele kennisgevingsgesprekken plaats.

In deze fase worden er keuzeformulieren ingevuld en kunnen er berekeningen opgevraagd worden .

Nadien volgt het proces van uitdiensttreding en na deze periode pas de campusvrijwilligheid.



Waar kan ik terecht met mijn vragen

Uiteraard brengt deze aankondiging heel wat vragen met zich mee.

Wij als ACV staan klaar voor U.

Blijf niet zitten met je vragen en contacteer ons.


Kan ik als kaderlid bij het ACV terecht ?

Uiteraard kunnen kaderleden bij ons terecht.


Wij vormen 1 team en verdedigen de belangen van zowel kaderleden als bedienden.



Heb je nood aan profesionele hulp?

De Bedrijfsgezondheidsdienst te Beerse is bereikbaar tijdens de kantooruren op het nr +32 14 60 63 15

 

Verder is er een externe psychosociale ondersteuning :het Employee Assistance Program (EAP)

Voor alle werknemers en leidingevenden en dit 24/7 en vertrouwelijk

Deze zijn te bereiken op het nr 0800 803 58.


Verder zijn er nog onze preventieadviseurs 
• Steven Van Den Eede via 0477 89 02 66 (R&D)
• Kim Bryon via 0473 13 49 16 (Supporting functions)




Het sociaal plan


Binnen ons bedrijf hebben wij een onderhandeld sociaal plan dat van toepassing is op deze intentie tot collectief ontslag.


Het sociaal plan dat afliep op 31 maart 2024 werd verlengd tot en met 31/12/2025. 


Krachtlijnen van het sociaal plan focussen zich op:

 Maximaal inzetten op ondersteuning en tewerkstelling


 Afscheidsregeling(en)


Vrijwillige vertrekregeling(en)


Afdelingsvrijwilligheid


De campusvrijwilligheid is ook van toepassing op deze intentie tot collectief ontslag.

Lid worden van het ACV

Als grootste werknemersafvaardiging binnen J&J België zullen we ijveren voor het maximale behoud van jobs.

Aan de getroffen collega’s, bedienden en kaderleden, willen we de nodige ondersteuning bieden.

Wij trachten een antwoord te geven op hun vragen, leveren bijstand bij individuele gesprekken

of kijken voorstellen van de werkgever na.

We kunnen ook de nodige toelichting geven bij het sociaal plan dmede dankzij ACV op tafel ligt.

Onze impact bij gesprekken met de werkgever is recht evenredig met ons ledenaantal.

Daarom een warme oproep, sluit je aan  bij de grootste vakbond bij J&J Belgium

zodat wij nog beter jouw rechten als bediende of als kaderlid kunnen verdedigen.

ACV leden ontvangen een jaarlijkse syndicale premie van 145 euroen regelmatige updates via nieuwsbrieven.

Bovendien heb je ook een heleboel ledenvoordelen via Ekivita.

Lidmaatschap bij ACV is anoniem, onze werkgever weet niet wie bij ons lid is.

Lid worden kan via onderstaande QR code of met een klik op de foto.